mandag den 11. februar 2019

Løs vejledning til jordbærtrøjen i voksen-str

Jeg er blevet spurgt efter opskrift på den jordbær-trøje, min mor strikkede til mig for flere år siden. Jeg har ikke en opskrift! Men her skriver jeg det ned, jeg ved - med lidt regning og lidt snilde, kan du nok finde ud af, hvordan du kan lave din egen.



Vi brugte den her opskrift som grundopskrift - for at finde størrelse, maskeantal, centimeter-mål og pindtykkelse.


Min trøje er strikket i dette garn.



Så med udgangspunkt i opskriften ovenfor er min egen trøje strikket men med en masse ændringer
  • 3½ cm rib lavet på en lidt tyndere pind i stedet for rullekanter.
  • Hele trøjen er strikket i rød med grønne lus på hver 7. pind. Hver anden gang er det *6 røde, 1 grøn*, gent fra * til *. Hver anden gang er det *3 røde, 1 grøn, 3 røde*, gent fra * til *. Der strikkes også lus på ærmer.
  • Efter ca 21 omg efter samlingen (min er en str S) strikkes jordbærtoppens blade. Der er strikket 16 blade og maskeantallet er justeret på det første stykke af bærestykket, så det går på med 16.
  • Da der er taget ind til ca 120-130 m (afhængingt af str) skiftes til rib. Der strikkes 16-17 cm rib, herefter lukkes løst af.
Der skal regnes lidt for at det bliver en rigtig opskrift, men kast dig ud i det og læn dig op ad grundopskriften ovenfor. God fornøjelse.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar