fredag den 10. juli 2020

Hannah: Syede klude


Det begyndte med, at jeg syede et sæt nattøj til Ronja. Det skulle være blødt og behageligt, så jeg valgte musselin (blestof).
Mens jeg syede, fik jeg den ide, at stoffet også kunne være fint til klude. Heldigvis blev der et stykke til overs fra nattøjet, så jeg kunne afprøve ideen om klude af stoffet.

Kludene er ikke så store, Ca. 21 cm x 21 cm. Så jeg tænker, at de er gode som servietter eller vaskeklude.
De er lavet i dobbelt stof.

Jeg har brugt dette:


  • En rest musselin , et stykke på Ca. 23 x 46 til en klud
  • Tråd i stoffets farve til at sy sammen med
  • Tråd i afvigende farve til kant

Sådan gjorde jeg: 

  • Jeg lavede en skabelon af et kvadrat med afrundede hjørner. Jeg fandt en form på internettet og printede den på et stykke A4 papir. 
  • Jeg klippede stoffet liggende dobbelt med Ca. 1 cm sømmerum hele vejen rundt.
  • Jeg syede de to stykker sammen med almindelige sting. I den ene langside lod jeg en åbning på 4-5 cm. stå åben. Den er til at vende kluden om på retsiden igennem. 



  • Jeg vendte kluden om på retsiden igennem hullet.
  • Så skubbede jeg alle sømmene på plads med fingerne gennem hullet og satte nåle i hele vejen rundt. Sømmen på åbningen skubbede jeg pænt ind og satte også nåle i den. Når man bagefter syr pyntesømmen rundt om hele kluden, bliver åbningen således lukket. 




  • Jeg valgte  en markant søm på min symaskine og med den syede jeg i en afvigende farve hele vejen rundt om kluden. 
  • Jeg klippede ender og løse tråde af. 
  • Og et styk klud var færdig!
Jeg tror også fint, man kan lave klude af en rest bomulds-jersey eller en gammel t-shirt. Men så skal man sy med elastiske sting også, når man syr de to lag sammen. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar