fredag den 11. september 2020

Hæklet scrunchie

Vi er ikke gået helt forsvundet, selvom det ser sådan ud på bloggen.

Ud over mit strikkede tæppe, som er et uendeligheds-projekt, har jeg kun lavet ganske få, små ting. Men en af dem er hæklede scrunchies, som jeg er vild med at lave!

Det er sjovt og nemt.
Det taget bare en time.
Det kan laves af bukse-elastik og garnrester.
Der er uendelige, lette muligheder: De kan være ensfarvede, stribede, man kan køre med to forskellige tråde.
Og det er godt at have mange forskellige, så det passer til alt tøj og humør.

Sådan gør man

  • Klip et stykke bukse-elastik og sy det sammen til en ring (i mit hår passer det med et stykke på 20-21 cm)
  • Find garn og hæklenål, som passer sammen. Jeg har hæklet med nål 4 og tykt bomuldsgarn / dobbelttråd af tynd garn.
  • Lav hstgm hele vejen rundt. De skal sidde tæt. Man kan skubbe dem sammen undervejs. De skal sidde så tæt, at man ikke kan se elastikken, men ikke så meget at elastikken udvides af det.
  • Lav endnu en runde med hstgm, 2 i hver maske. 
  • 3 runde hækles med fm, stadig med 2 m i hver fra forrige runde. (Maskeantallet er altså 4-doblet ifht første omgang)
  • Klip tråden, sy ender ind.
  • Du har nu en ny, flot elastik!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar