torsdag den 25. februar 2021

Strikkede hør-karklude

 Jeg har arvet noget hør-garn fra min mor. Det er en meget beige oplevelse, hvilket jeg virkelig ikke værdsætter. Men det skulle være fantastisk både som klude - altså godt at tørre med - og desuden skulle det være et vældigt miljørigtigt garn, især i ufarvet version.

Og så var der et sammenfald af ting, der gjorde, at jeg alligevel kom til at strikke klude af de fornuftige beige-oplevelse: Min veninde havde snart fødselsdag og jeg havde tænkt på at strikke klude til hende, men vidste ikke helt om jeg havde tid. Men så havde jeg et laaaaangt Teams-møde foran mig, og opskriften til de filte-vanter, jeg er i gang med, var blevet væk. Så jeg greb det første, det bedste garn jeg kunne få fat i, for jeg var som sædvanligt lidt for sent på de til mødetid. Og det var hør-garnet.

Det er et ret tyndt garn. Jeg slog 50-60 masker op og strikkede frem og tilbage på pind 2½. De er faktisk bare lavet i ret-rillet, men jeg har lavet lidt mønster i form af en "ramme" af rib eller en ramme af glat eller nogle striber skabt ved en enkelt pind med vr-masker en gang imellem. Det er ikke fantastisk smukt, men det hjalp med at holde min gejst oppe, imens jeg strikkede. De er stikket lidt længere end kvardratisk.

Men det var et fantastisk møde-projekt! Jeg skulle ikke tænke, men havde noget i hænderne og det gik raskt fremad. Og synes faktisk også de er blevet fine - på en meget naturfarvet måde :-)



1 kommentar:

  1. Det allerbedste, du kan gøre, er at mikse hør og bomuld til klude. Så får du det bedste af alle verdener, og kan oven i købet få lidt spræl i farverne ;)
    Jeg vil da lige vise dig, hvordan jeg gør. Se here.

    SvarSlet