mandag den 15. februar 2021

Årets fastelavnsudklædning

Jeg var Pippi i år. Kjolen er super nemt syet. Jeg lagde mig ned på et stort stykke blåt stof, som var foldet midt på ved mine skuldre.

Så fik jeg Nikolaj til at regne et omrids med et stykke kridt. Til det tilføjede jeg rigeligt med sømrum og så klippede jeg ud - der skal også klippes hul til hovedet. Så der er to sømme i alt. En i hver side fra albue til lår. 

Så sys der lomme og lapper på (der er 3 lapper bag på kjolen) og der må jo gerne være skævt og skørt, så det gør det også lettere. 

Strømpebukserne er faktisk bare to forskellige par strømpebukser - de ubrugte bukseben viklede jeg rundt om maven på mig selv under kjolen, og så tog jeg et par gule shorts på over.

Jeg flettede simpelthen mit hår omkring ståltråd, det var let nok og det fungerede fint til at få fletningerne til at stritte.


Findus har min mor lavet og dét var et stort projekt med heldragt med ører og hale (sat på med velcro) og hvid mave og dertil bukser og hat.

Peddersen er skabt alene med hat og briller og en skjorte, vi alligevel havde i skabet. Brillerne er bare formet ud af tyk ståltråd, hatten er syet af filt, 3 mm.
Det er lidt svært at skaffe så tyk filt og noget dyrere, men jeg ville ikke risikere at hatten var slatten og faldt sammen. Jeg købte 3 firkantede stykker af ... jeg tror det var 40x40 cm. Og det var kun lige nok.
Først målte på hovedet og så syede jeg en cylinder, som passede om hovedet uden at glide ned over ørerne.
Så klippede jeg en cirkel, som var for stor til at passe til toppen. Jeg krøllede cirklen sammen i kanterne for at den kunne sys på cylinderen, og på den måde fik jeg den afrundede form frem i toppen. 
Så var det bare at lave skyggen. Jeg var meget heldig, for jeg kunne konstatere, at jeg har en kagedåse med præcis samme omkreds som Nikolajs hoved, så jeg tegnede bare en cirkel om den midt på den ene stykke filt og klippede en større cirkel omkring til skyggen, så stor som det var muligt på mit filt.
Så syede jeg skyggen på og voila!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar