søndag den 12. december 2021

Julepynt i haven

 



For nogle år siden syntes jeg, at min have så ret trist ud om vinteren. Så jeg lavede nogle røde hjerter af Fimo/Cernit til at hænge op i mit æbletræ i december. 

Jeg rullede Fimo/Cernit ud, stak det ud med 2-3 forskellige størrelser kageforme. Jeg lavede et lille hul  foroven i alle hjerterne før bagningen. Der trak jeg en snor igennem. 

I år har jeg gjort mere ud af det. 

Jeg har lavet røde flagranker til haven. De er lavet af  Karen Klarbæk 'Recycled bottle yarn', dvs. det er ren kunst, så de kan holde til at hænge udenfor og blive skiftevis våde og tørre i vinden. 

Opskriften er Annas og kan findes her på bloggen. Jeg lavede de smalle og jeg tror jeg fik 8 flag ud af et garnnøgle. 

I bunden af hvert flag har jeg brugt garn-enden, som alligevel skal sys ind til at sy en perle på. Perlerne tynger flagene lidt ned, så de hænger pænt. 


Glasset på bordet er en juledekoration. I glasset er der gran og lys. Det er 2 batteri fyrfadslys. 

Der er ikke beregnet til udendørs brug. Det er derfor, de står i et glas, hvor de kan holde sig tørre. 

De har timer, så de tænder og slukker selv. Jeg skal bare ud og udskifte batterierne en gang imellem. 



På et andet bord i haven står disse 2 dekorationer. Det er ret traditionelle juledekorationer. Tricket er, at lysene står i et lille patentglas, så de ikke bliver våde. Og endelig er det vigtigt, at der er hul i bunden af potterne, så vandet kan løbe ud. 



Det sidste jeg har lavet til haven er disse iskrystaller af Hamaperler. De er hvide, men der er nogle få, som er glow in the dark og grønne. De er hængt op med en hvid knaphulstråd. Det er en lidt kraftigere sytråd. 

Jeg har lige hængt dem op her til formiddag, så jeg ved ikke, hvordan det ser ud i mørke endnu. Men jeg synes, det er fint her i formiddagsdisen og regnen. 



2 kommentarer:

  1. Dine iskrystaller / snefnug er mega-flotte. Jeg lavede noget lignende for nogle år siden - de var bare ikke så pæne og de blev totalt ødelagt i en storm. Jeg har overvejet al lave nogle nye. Har du lavet dem ud af hovedet, eller har du en opskrift?
    Du kan se mine her - dog ikke på busken: snefnug

    SvarSlet
  2. Jeg lavede mit livs første perleplader, da jeg lavede iskrystallerne i weekenden. Og da jeg nu har noget at bruge dem til, så har jeg også lavet nogle flettede hjerter på perleplader og hængt dem op på en lille sektion af min havehæk. Jeg er blevet lidt grebet af det.
    Jeg har fundet modellerne på Nettet. Jeg søgte på Iskrystaller/snefnug, Hama og model/opskrift.
    MvH Hannah

    SvarSlet