tirsdag den 12. juli 2022

Genbrugsklude af gamle t-shirts

 


Da jeg var barn brugte vi genbrugsklude til rengøring. 

Det var klude af udtjent jersey-tøj. Men det eneste tøj, vi havde, som var af jersey, var undertøj. 

Der blev virkelig ikke gjort noget ud af det. Vi gjorde rent med et stykke af et ben af min fars lange underbukser eller et stykke af kroppen på vores undertrøjer. Der var bare klippet et stykke stof ud og det var det. 

Men det var gode klude, de var gode at arbejde med og rare at røre ved. 

Det tænkte jeg på for nylig, da jeg lagde 4 meget slidte sorte T-shirts væk. 

Og så tænkte jeg på, at jeg engang har lavet klude af nyt blestof (gauze/musselin). 

Så jeg lavede et mønster på 23 x 23 cm og afrundede hjørnerne ved at tegne rundt om en lille skål. 

Mønsteret på 23 x 23 er lavet så der netop kan laves 2 dobbelte klude af mavestykket på en af mine kasserede T-shirts.

Jeg klippede dem uden sømmerum, for ellers var der ikke plads til 2 klude. 

Jeg syede dem først med en almindelig lige-ud søm på forsiden og bagefter syede jeg med en overlocksøm rundt om kanten. Hvis man er så heldig at have en rigtig overlock-maskine, som kan skære kanterne af, så kan det blive mere skarpt. 

Men jeg er tilfreds. Det blev til kludene på billederne. 



Jeg er godt klar over, at der er et væsentligt større spild på denne måde end, når man bare klippede et stykke slidt stof ud til klud i min barndom. Men jeg kan godt lide, at det er lidt pænt. 

Hvis man har et gammelt håndklæde eller hvis man køber et i genbrug, så kan man også lave klude af det. Når de er af frotté, så behøver de nok kun at være i et lag. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar