torsdag den 23. marts 2023

Påskepynt

 


Jeg har lavet påskepynt i de seneste dage. 

Jeg kan nok bedre lide at lave det, end at have det hængende. 

Men det er virkelig hyggeligt at lave. 

På grenen ovenfor har jeg lavet nogle små påskekyllinger af rørperler. De er ca. 3 x 3,5 cm. De består af 20 gule perler, 3 røde og 1 sort og man kan lave flere på en perleplade. 



Jeg har også lavet æg af selvhærdende ler. Jeg har trykket dem ud med 2 størrelser udstiksforme til småkager. Jeg har lavet mønster på forsiden af dem ved at lægge noget blonde hen over og rulle på det med en kagerulle. Da de var tørre malede jeg dem med et tyndt lag gul maling. Til sidst satte jeg en snor i. 

Jeg synes ikke netop, de er blevet underskønne, men med alle 13 hængende i en gruppe på en gren, så fungerer det egentlig godt. 



Og så har jeg malet nogle små 'pap'æg. 

I kender dem godt: De der hvide kugler man kan købe i hobbyforretninger, oftest er de runde, men op til påske kan man få dem i æggeformede. 

Jeg malede nogle med gul og nogle med rød hobbymaling. Halvdelen dekorerede jeg med prikker med metalfarvet maling. 

Den anden halvdel smurte jeg lidt lim på her og der og så lagde jeg noget bladmetal på limen sådan lidt tilfældigt. Det blev ret mislykket, for limen tog malingen væk og kunne ses som hvide plamager. Så dem smed jeg væk. 

Dem med de malede metalprikker kan ses her: 


Endelig havde jeg set nogle syede påskeæg i stof. 

Mine er syet sammen med zig-zag og så er der syet en sløjfe på for oven til sidst. De er stoppet ud med fyldvat.

Jeg gjorde 2 forsøg. Først lavede jeg nogle på størrelse med et hønseæg og jeg puttede vlieseline ind i for at stive dem lidt af. Det blev noget gnidder, der krøllede i kanterne og ikke var pænt. 

Så prøvede jeg med en størrelse større (10 cm i højden) og uden vlieseline. 

De blev faktisk pænere, men jeg synes altså mest de ligner min barndoms hjemmelavede nålepuder. 

Så jeg lavede to, og jeg laver ikke flere. Men der er et billede af dem her:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar