lørdag den 7. februar 2015

Børne-sømandssweater



Jeg har strikket en sømandssweater i str. 2 år. Jeg elsker sømandstrøjer! Jeg har selv en (dog ikke en hjemmelavet) og jeg synes, at boblerne er så sjove. Så da min mor for nyligt lærte mig at lave boblerne, måtte jeg simpelthen strikke en sømandstrøje. De er så sjove og effektfulde, de bobler!
Men jeg KAN jo ikke holde ud at strikke noget i ensfarvet! Det er bare ikke mig! Og da slet ikke i noget så diskret som klassiske sømandstrøje-mørkeblå. Men jeg ville heller ikke tage fokus fra de flotte bobler og det klassiske look med en masse striber og hønestrik og hvad-ved-jeg. Så jeg nøjedes med lidt kulørte kanter. Til en voksentrøje ville det måske være fjollet. Jeg tror egentlig på de klassiske sømandstrøjer og ikke de lilla eller orange, selvom det i andre sammenhænge er farver, jeg holder meget af. Men til et lille barn er det rart med et lille friskt pust i en ellers meget neutral (men flot!) trøje, så jeg er godt tilfreds med kanterne.




Ligesom jeg har prøvet mig frem med forskellige måder at lave bærestykke: raglan, rund indtagning og påsatte ærmer, prøver jeg mig også frem med forskellige kanter og har denne gang lavet en ombuk-kant. Det er der faktisk også på min klassiske, (maskinlavede) sømandstrøje. Jeg synes, det ser fint ud, især til de ganske tynde, farvede striber. Ombukket gør på en måde trøjen endnu mere enkel i sit udtryk, fordi man ikke skal se på en ribkant for neden. Jeg fastholdt dog rib i ærmer og hals, fordi jeg synes, det er rart, at ærmer sidder lidt til omkring håndled, så det ikke blæser ind. Og også for at give halskanten en bedre form.


Opskrift

Garn: Artic Superwash fra Grønhøj
Garnforbrug: 5 nøgler grundfarve + ca. ½ nøgle af hver af de to kantfarver.
Pinde: Pind 3½, 40 cm rundpind + strømpepinde
Størrelse: 2 år
Strikkefasthed: 21 m x 29 r = 10 x 10 cm
Bobler: Jeg tror ikke, jeg kan forklare på skrift, hvordan man laver sømands-boblerne. Hvis du ikke kan det i forvejen, kan du se en instruktionsvideo her. Jeg gør det dog ikke helt, som de gør det i videoen: Jeg bruger ikke energi på at trævle maskerne op bagpå hver boble, jeg synes, det ser fint ud bare at lade dem være. Til gengæld bruger jeg rigtig meget energi på at stramme mit garn når og lige efter at jeg har lavet lavet boblen, altså lige efter at jeg har strikket en maske i de lavere niveauer.
Til denne sweater har jeg lavet 3 m og derefter en "lav" maske, som er den, der giver boblemønsteret. Den lave maske strikker jeg 5 niveauer lavere, dvs. at du tæller ned 5 rækker ned i dit strikketøj og så strikker dén maske. Jeg laver 5 runder glatstrik imellem hver boblerække og laver så boblerne på den 6. omgang siden sidste boblerække. Det er vigtigt at forskyde boblerne i forhold til forrige boblerække, så de kommer til at sidde i hinandens mellemrum, således:
1. boblerække: *3 m, 1 "lav" m, 3 m, 1 "lav" m*, fortsæt...
2. boblerække: 1 m, *1 "lav" m, 3 m, 1 "lav" m, 3 m*, fortsæt.
3. boblerække: *3 m, 1 "lav" m, 3 m, 1 "lav" m*, fortsæt...
Ved i 2. række at starte med 1 m i stedet for 3, forskydes hele rækken af bobler til mellemrummet imellem det første niveau. 3. boblerække.

Krop:

  • Slå 146 m løst op med en af kantfarverne (slå evt op på en tykkere pind fx pind 4½)
  • Sæt maskerne over på 40 cm rundpind pind 3½ og strik 1 runde rib (1 r, 1 vr)
  • Strik 5 runder glat (ret)
  • Strik 1 runde vr og 6 runder ret/glat i striber af alle 3 farver
  • Herefter strikkes med grundfarven: Strik 20 runder, tag 1 m ud i hver side af strikketøjet (148 m) og lav derefter 3 boblerunder (se forklaring ovenfor) med 5 pinde glat imellem hver boblerunde.
  • Fortsæt i glat til arbejdet måler 24-25 cm fra vr-runden (dvs ikke helt fra bunden af strikketøjet!)
  • Herefter laves 1 boblerunde SAMTIDIG med at der lukkes af for 10 m under hver arm (i hver side, modsat hinanden)
Ærmer:
  • Slå 42 m løst på op i en af kantfarverne (slå evt op på en tykkere pind fx pind 4½)
  • Strik 9 runder rib (1 r, v vr) i striber i alle 3 farver. Brug strømpepinde.
  • Skift herefter til glatstrik i grundfarven og tag 4 m ud jævnt fordelt
  • Fortsæt i glatstrik og tag 2 m ud hver 6. runde indtil du har 50 m. på ærmet. Strik videre til ærmet målet 25-26 cm i alt.
  • Lav 1 boblerunde SAMTIDIG med at der lukkes af for 10 m under armen
  • Lav 1 ærme til på samme måde
Bærestykke:
  • Saml krop og ærmer på rundpind, marker overgangen imellem ærmer og krop med en strikkemarkør (i alt 4 strikkemarkører og 208 m)
  • *strik 5 runder glat og derefter 1 boblerunde*, Gentag endnu en gang.
  • Herefter starter raglanindtagningen:
    • På hver 2. pind tages der ind således: strik 2 m sm før og efter hver strikkemarkør, således at 3. og 2. sidste m førstrikkemarkøren strikkes sammen (altså ikke den m, der er LIGE før markøren) og igen 2. og 3. m efter strikkemarkøren (altså ikke den m, der er LIGE efter markøren)
  • Fortsæt indtagning til du har 72 m tilbage (hvis du gerne vil have en bredere halsåbning, så stop før fx ved 80 m)
  • Herefter skiftes til rib (1 r, 1 vr) tynde striber i alle 3 farver. Strik 12 r rib og luk løst af.
Montering
  • Buk kanten nederst på trøjen om ved vr-runden og så kanten fast på bagsiden med løse sting.
  • Buk halskanten om ca midt på og så den fast på bagsiden med løse sting - det er især vigtig med løse sting her, så halsåbningen kan give sig, når der skal et stort barnehoved igennem.
  • Sy åbningerne under armene sammen.
  • Sy ender ind.

1 kommentar:

  1. Hvor er den bare fin! Jeg ønsker mig en i voksenstørrelse.

    SvarSlet