fredag den 30. oktober 2015

Bred børnetrøje med tog

Jeg har længe tænkt på, at jeg gerne ville strikke en børnetrøje med tog. Men jeg syntes ikke, at et tog var nok festlighed til en hel trøje. Men så så jeg for nylig et eller andet, som gav mig idéen til halsåbningen med de ekstra mange knapper. Jeg er ikke meget for pynteknapper - knapper skal knappe noget, ellers er det fjollet! -  så der ER faktisk et knaphul for hver af de 11 knapper. Det er måske ikke just praktisk, det er pokkers mange knapper at arbejde med, hver gang trøjen skal af og på. Men det ser fint ud!



For at overholde mine regler om ikke at købe nyt garn, måtte jeg arve en lille rest blå Supersoft-garn af min mor til tog-mønsteret. Men eftersom reglen er lavet, for at jeg skal få brugt noget af alle de materialer, jeg har liggende, var det okay, besluttede jeg - jeg har nemlig for nylig foræret min mor en masse rødt og lilla Supersoft, som jeg havde liggende.

Trøjen er lidt bred i forhold til længden. Jeg tænker, det ser sødt ud på et lille barn, giver god bevægelsesfrihed og så er der ekstra plads til en tyk mave.


Opskrift

Størrelse: 9-12 mdr (svarer bedst til str. 80)
Garn: Supersoft, strikket med dobbelttråd
Garnforbrug: 110 g garn i alt. Langt, langt det meste er rødt. Jeg har brugt små rester af blå og lilla
Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 20 m x 30 rk
Pinde: pind 4, strømpepinde og rundpind 40 cm, strømpepinde + rundpind 40 cm 3½ til ribkanter 
Andet: 11 små knapper, evt. 4 strikkemarkører

Krop
  • Slå 116 m løst op
  • Strik 3,5 cm rib rundt på rundpind 3½ (2 r, 2 vr)
  • Skift til rundpind 4 og glatstrik. Tag 4 m ud jævnt fordel over første pind (120 m). Strik glat indtil trøjen måler 7 cm
  • Strik mønsterstrik (se diagram) og fortsæt derefter i ensfarvet
  • Strik til trøjen måler 18 cm
  • Luk 6 m af til ærmer under hver arm (der skal være 54 m for og det samme bag)
  • Lad strikketøjet hvile, imens der strikkes ærmer
Ærmer
  • Slå 36 m løst op
  • Strik 3,5 cm rib rundt på strømpepinde 3½ (2 r, 2 vr)
  • Skift til strømpepinde 4 og glatstrik. Tag 4 m ud jævnt fordel over første pind (40 m). Strik glat indtil trøjen måler 7 cm
  • Tag herefter 2 m ud under armen på hver 5. pind således: Strik løkken drejet imellem 2. og 3. maske på omgange og 3. og 2. sidste m på omgangen. Tag ud 5 gange i alt (50 m)
  • Strik til ærmet måler 17-18 cm
  • Luk af for 6 m omkring start/slut på omgangen
  • Lad ærmet hvile og strik det andet ærme på samme måde
Bærestykke:
  • Sæt et ærme ved hvert aflukket ærmeplads på rundpinden sammen med kroppen (196 m), marker evt. overgangene imellem ærmer og krop med 4 strikkemarkører for markere stederne for indtagning senere
  • Start mit på forstykket. For- og bagstykke er ens indtil nu, så du vælger bare. Hver af dem har 54 m, så du flytter 27 m ind og begynder at strikke dér. Strik r rundt indtil udgangspunktet, her vender du og strikker tilbage i vr for at lave åbning til knaprække. Du strikker altså glatstrik, bortset fra at den første efter at du har vendt altid løftes løst af med tråden på vr-siden. Når du strikker vr-pinde, strikkes de første 2 m (ikke ink. 1. maske, som løftes løst af) r.
  • Strik i alt 4 pinde glat (undt. første masker på vr-pind) efter samling, før du starter på raglan-indtagning.
  • På hver r-pind tages der ind ved at strikke 2. og 3. m både før og efter hver strikkemarkør (samling af ærme og krop) sammen = der tages 8 m ind. Vr-pindene strikkes bare tilbage uden indtagning.
  • Fortsæt indtagning således du har 68 m tilbage, vend og strik vr-pinden tilbage, herefter strikkes 6 pinde rib (2 r, 2 vr). Luk af i r-m.
Knaprække:
  • Saml 68 m op langs åbningen foran på trøjen, 4 af disse masker samles op før åbningen, således at knaprækken starter lidt længere nede end åbningen. Strik rib på pind 3½ frem og tilbage over m, start nedefra.
  • Strik 3 rækker rib, på 4. række (oppefra) lukkes hver 4. m af: Strik 5 m, løft 4. m løst over 5. m, *strik yderligere 4 m, løft næstsidste over sidst m*, gentag * til * rækken ud. Maskerne strikkes fortsat rib!
  • Vend og strik tilbage, sørg for at slå nye m op, når du kommer til et hul, dvs. *strik 3 m, slå 1 ny op* gentag * til *, slut af med 3 m. Strik fortsat rib!
  • Strik yderligere 1 p rib og luk derefter stramt af i r-m på næste pind oppefra.
Montering:
  • Sy hullet under ærmerne sammen
  • Sy ender ind
  • Sy knapper i

Ingen kommentarer:

Send en kommentar