onsdag den 1. maj 2019

Hannah: Nyt sjovt materiale




Jeg har lige opdaget pap til at sy af. Jeg har købt mit hos Stof og Stil, der kaldes det Pap Fab. Jeg har efterfølgende fundet det andre steder, hvor det f.eks. kaldes læderpapir, snappap eller vegansk læder.

Det kan fås i forskellige farver. Jeg købte 2 farver: brunt papirfarvet med guld på den anden side og gråt/papirfarvet med sølv på den anden side.
Det fede ved pappet er, at det kan vaskes i maskine på 40- 60 grader og stryges. Så det kan faktisk bruges til andet end pynteting.

Jeg fik mit pap i ruller. Da jeg modtog det var det fuldstændig glat og blankt på metalsiden - ret uinteressant- og helt stift.

Jeg læste på nettet, at det anbefales at vaske det, hvis man gerne vil have lidt struktur frem i materialet og at det desuden er nemmere at arbejde med, mens det er vådt.

Det tog mig lang tid at regne ud, hvordan jeg skulle få det stive stykke pap ind i vaskemaskinen, men til sidst overbrusede jeg det med vand på badeværelset og lod det ligge nogle minutter. Så kunne det krølles lidt sammen og komme i maskinen. Jeg gav det en 40 graders vask sammen med noget tøj.


Nu har jeg syet noget af det.
Det var ret nemt at arbejde i, mens det var vådt. Jeg brugte en almindelig symaskinenål, almindelig tråd osv.
Men det var ikke muligt for mig at sætte nåle i. Det ville også være en nødløsning, for nåle sætter små hulmærker i materialet. Derfor skal man helst heller ikke sy forkert. Det vil efterlade nålemærker.
Så på den måde var det svært, at holde tingene sammen. Da det virkelig kneb for mig, da jeg skulle sætte håndtag på en taske, brugte jeg tape.

Når tingene er tørre vejer de meget lidt og føles mest som pap.
Indtil videre har jeg ingen erfaringer med, hvordan det udvikler sig i brug.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar