lørdag den 13. juli 2019

Hannah: Restegarn og restestrik


Jeg har mange garnrester og jeg synes det er svært at bruge de ret små rester på mindre end 1 helt nøgle. 
Man kan jo altid lave noget med striber, men det giver så mange ender, der skal syes ind. Og det synes jeg, er ret kedeligt. 
Men nu er mit problem løst: En dag, hvor jeg var på nettet, så jeg, at der er nogen, der kan en knudesplejsnings-teknik. Man binder simpelthen sine garnrester sammen, ruller det op i nøgler og strikker. Teknikken kan du finde ved f.eks. at søge på 'dobbeltknude ved garnskift' eller noget i den retning.
Med denne teknik kan du bruge endda meget små rester. Hvis du sparer på garnet, når du binder knuderne, giver det god mening.

Jeg gik straks i gang med at prøve det af. 
Jeg fandt alle mine garnrester indenfor en farveskala og i forskellige uldkvaliteter. Så sorterede jeg det op i nogle tykkelser, så der ikke blev nogle meget tykke og meget tynde garner til samme projekt. Nogle gange valgte jeg at lægge et meget tyndt garn dobbelt. 
Det er jo meningen, at man skal kunne strikke sit projekt på samme pindtykkelse hele vejen igennem.

Dernæst gik jeg i gang med at lave mine garnnøgler. Jeg lavede nogle tilfældige længder på mellem en god meter og ca. 2,5 meter, hvis der var en kortere garnende, så satte jeg også den ind. Jeg kiggede mest på farverne, på om de var pæne, når de efterfulgte hinanden. Men jeg brugte ikke en fast rækkefølge.
Jeg har prøvet at lave nogle garnnøgler, hvor længderne af de enkelte garner var meget længere. Det giver et helt andet udtryk med nogle meget bredere striber i det strikkede (har jeg siden erfaret).

Det er på en måde ret trivielt arbejde, at sidde og binde knuder på garn til 3 garnnøgler. Men det var også hyggeligt , at sidde og kigge på garnerne og vælge rækkefølge. 
Det tog mig en lang aften at lave de 3 garnnøgler. 

Det er min plan at strikke en barnetrøje af garnet. 

MEN man skal kunne affinde sig med knuder i arbejdet og man skal kunne acceptere, at striberne er tilfældige og der kan komme små overraskelser, hvor man f.eks. er kommet til at indsætte en ekstra lang tråd i en farve. Jeg kan godt lide det. Jeg ser det som en stil og en charme.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar