mandag den 5. august 2019

Hannah: Trøje af restegarn-nøglerne






Nu har jeg strikket en børnesweater af mine restegarnnøgler.
Inden jeg gik i gang med at strikke, tænkte jeg over, hvilken strikning, der ville egne sig bedst.
Der vil jo pga. bindeteknikken blive en del knuder i garnet. Så jeg tænkte, at glatstrikning nok ikke er et godt valg.
Jeg tænkte også, at det med de mange tilfældige farveskift, nok er bedst at lave en meget enkel model.

Jeg valgte retstrikning og jeg strikkede trøjen på billedet.
Som udgangspunkt har jeg brugt en opskrift fra Annas barndom (Ulrichs Bomuline 1631), som jeg så har rettet til, så den passede til den ønskede størrelse og mit garn.

Min trøje er Ca. 2,5- 3 år:

Dette brugte jeg:
  • Små 200 gram garn, og en rest i samme garn til ribkanterne. (Trøjen vejer i alt 200 gram- men det afhænger bla. af hvilke garner, man bruger)
  • Jumperpinde nr. 4.5
Sådan gjorde jeg:

For- og bagstykke:

  • Jeg slog 51 masker op og strikkede 5 pinde rib (1 r og 1 vr)
  • Jeg skiftede til retstrikning, idet jeg på første pind tog jeg ud til 55 masker.
  • Jeg strikkede lige op i retstrik til arbejdet målte ca. 32 cm.
  • Så strikkede jeg 11 pinde rib og lukkede løst af i rib på retsiden.
  • Og så lavede jeg et stykke magen til. 
Ærmer:

  • Jeg slog 31 masker op og strikkede 10 pinde rib 
  • Jeg skiftede til retstrikning og tog på første pind ret tog jeg ud til 42 masker.
  • Jeg strikkede lige op i ret til arbejdet målte ca. 26. cm og lukkede løst af i retstrikning.
  • Jeg lavede et ærme magen til. 
Montering:

  • Sy ender ind
  • Sy for og bagstykke sammen ca. 8. cm på hver skulder.
  • Sy ærmerne på kroppen.
  • Sy ærme og sidesømme sammen.
Færdig trøje!

MEN der er jo en hel masse knuder i arbejdet. Eftersom noget af mit garn var ret kraftigt, så blev nogle af knuderne ikke helt små. Det skal man kunne leve med. Jeg kan godt se det, som en del af udtrykket i trøjen. Alligevel skubbede jeg så vidt muligt de største knuder om på vrangsiden af trøjen.

Jeg har også lavet en større trøje i den samme model, men i blå farver. Her har jeg brugt nogle noget længere stykker garn, da jeg samlede garnnøglerne.




1 kommentar:

  1. Jeg bruger helix-teknikken og strikker med to eller maksimalt 3 kugler på samme tid. Så er der ingen knuder. Når du skifter tråd, væver jeg også den nye tråd ind.
    Du kan finde helixstrikning på YouTube.

    SvarSlet