onsdag den 21. august 2019

Hannah: Taske med knap-dekoration



Jeg elsker knapper!
Der findes så mange forskellige knapper og for mig er de ikke bare et nødvendigt lukketøj men en del af det visuelle udtryk.
Med denne taske er jeg gået hele vejen: Her har knapperne ingen funktion, de er ren dekoration. Og selvom det er nogle helt almindelige og praktiske knapper, så fungerer de rigtig godt på rad og række som pynt.
Ideen har jeg grundlæggende fra bogen 'Trendy tasker' af Anne-Marie Øby.

Tasken i sig selv er helt enkel. Færdigt mål er 23,5 x 19 cm.

Jeg har brugt:

  • En rest gammelrosa velour (2 stykker på 25 x 21 cm)
  • En rest hvidt blankt stof til foer (samme mål som yderstoffet)
  • Yderligere en rest af foerstoffet på 5 x 10 cm til de 2 stropper, som skulderkæden skal sidde fast i.
  • Kraftig stryge-vlieseline i samme mål som de 2 stykker yderstof.
  • 35 knapper. Jeg har valgt 34 ens og en i samme farve og størrelse men anderledes- for at drille synet.
  • Lys gammelrosa tråd til at sy knapperne på med.
  • 2 runde metalringe
  • En metalkæde ( Her 1,5 meter)

  • En tusch af den slags, hvor det tegnede går væk over tid eller ved vask. Min er en trick-marker.
  • Lineal og evt. en vinkel. Jeg har købt en 'værktøjsvinkel' i et byggemarked.
  • En tang (til når kæden skal sættes på)


Sådan gjorde jeg:
  • Jeg klippede de 2 stykker yderstof og de to stykker foer-stof.
  • Jeg klippede de 2 små stykker af foer-stoffet til stropper.
  • Jeg klippede de 2 stykker vlieseline.
  • Jeg lagde knapperne op på mit yderstof, for at se, hvor de skulle ligge. Der skal jo være noget plads til overs på alle fire sider, så man kan komme til med symaskinen. 
  • Så målte jeg ud og regnede ud, med hvilken afstand mine knapper skulle sidde.
  • Jeg tegnede et gitter på bagsiden af det ene stykke yderstof med min trick-marker. Alle knudepunkterne i gitteret angav, hvor der skulle sidde en knap.
  • Jeg syede knapperne på. 
  • Herefter strøg jeg vlieseline på de to stykker yderstof.

  • Jeg syede ydertasken sammen på de 3 sider.
  • Jeg syede foret sammen på de 3 sider- men lod en  åbning på 10-12 cm stå i bunden.
  • Jeg syede stropperne sammen som 2 små rør med vrangen ud. Bagefter vendte jeg dem om på retten- og det var noget værre bøvl. Jeg tog en tyk strikkepind til hjælp,- tyk, fordi jeg ville jo ikke risikere at stikke hul på stoffet.
  • Jeg foldede hver strop omkring en metalring og syede stroppen sammen i bunden.
  • Jeg satte stropperne fast med nåle i sidesømmen på yderstoffet, men så ringene hang ned ad mod taskens bund. (De kommer til at sidde rigtigt, når man vender tasken senere)
  • Jeg lagde taskens yderstof og taskens foer ind i hinanden ret mod ret og syede dem sammen i overkanten- og altså hen over stropperne.
  • Jeg klippede hjørnerne i bunden og siderne til og zig-zaggede sømmene.
  • Jeg trak taskens forside ud gennem hullet i forets bund.
  • Jeg syede hullet i forets bund til.
  • Jeg puttede foret ind i ydertasken og lagde det pænt på plads. 
  • Jeg syede en stikning på taskens overkant.

  • Jeg krængede med en tang de runde ringe i taskens stropper fra hinanden, satte kæden på og klemte metalringene sammen igen med tangen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar