søndag den 20. februar 2022

Tørklæde af rester af nunofilt

 


For måske 8-9 år siden blev jeg meget optaget af nunofilt. 

Det er filtning af uld på lette stoffer f.eks. bomulds- eller silkegaze eller den glatte variant: silkeponge. 

Det er lækre materialer have i hænderne. Det er beroligende næsten meditativt at lægge ulden op på stoffet.  

Her under kan i se nogle af materialerne til nunofilt. 

Det mørkeblå er nålefilteflor, det hvide er silkechiffon og de 3 bundter er karteflor af uld og silke til at lægge op på stoffet, hvorefter det skal filtes. 


Til tørklædet ovenfor har jeg brugt grønt nålefilteflor på søgrøn silkeponge. 


I vinterferien fandt jeg nogle rester af færdig nunofilt, som har ligget i mit skab i lang tid. 

Jeg fandt blandt andet en rest stof fra et stykke filt, som jeg lavede til en let jakke. Jeg opdagede, at hvis jeg klippede resten til, så kunne den blive til et tørklæde. Men der var- og er- et område, hvor ulden ikke har fået fat  silkestoffet. 

Så jeg klippede det til og gav det en ekstra omgang filtning i vaskemaskinen. Det hjalp nu ikke ret meget, så i stedet for lavede jeg nogle broderede knuder, der hvor filtningen ikke fungerede. 

Broderiet kan man se herunder. 

Man kan tydeligt se på billedet, at silken sidder løst i det ene hjørne. 

Når man arbejder med nunofilt skal man regne med den slags overraskelser, for man kan ikke helt styre, hvordan ulden får fat i stoffet. Men det er problematisk, at der er et hjørne på et tørklæde, hvor stoffet slet ikke sidder fast, for så er kanten ikke afsluttet og stoffet vil trævle. Derfor syede jeg yderligere en overlock-søm med min symaskine i dette område. Og så synes jeg, det er blevet et fint lille tørklæde. 







1 kommentar: