søndag den 8. maj 2022

Servietter i massevis

 


Tilbage i slutningen af 60'erne og begyndelsen af 70'erne havde folk brødbakker og bakkeservietter. 

Vi havde bl.a. den slags, der er på billedet. 

Det havde vi hvert fald i min familie og vores omgangskreds. 

Jeg lærte at hækle af min mormor. 

Senere lærte jeg at hækle bakkeservietter, endnu senere omsatte jeg denne struktur til servietter. 

Dem har jeg siden lavet mange af. Jeg kalder dem 'mormorservietter'.

Jeg har lavet dem til mig selv i flere omgange. De senere år har jeg haft en serie, som er røde, lilla og orange. Nogle af dem er tofarvede, så den ene halvdel er f.eks. lilla og den anden orange. For så kan jeg lave halvanden serviet af et nøgle garn og jeg synes, det er ret flot sådan.




Jeg synes, det er pænt og praktisk at have nogle stående på bordet, så man kan tage en og tørre sig med. 

Så sparer man et stykke køkkenrulle eller en papirserviet. 

Det er også sjovt at lave servietterne (eller kludene, der er jo ikke den store forskel), det er enkelt og bomuld kan fås i mange fine farver. 

Så jeg har lavet adskillige serier af servietter, oftest i blandede farver- for det er sjovest. Nu laver jeg ikke længere kun 'mormorservietter'. Jeg hækler dem med forskellige strukturer. 

På billederne her kan man se nogle i et stribemønster. 

Dem herunder er i øvrigt lavet af et garn af halv hør og halv bomuld, som jeg faldt over meget billigt i en forretning. 


Jeg har også lavet nogle i nogle -for mig ukarakteristiske- jordagtige farver, men jeg synes egentlig, det ser pænt ud. De er her:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar