onsdag den 1. juni 2022

Superenkel barnebluse/-tunika

 




Bluse eller tunika,- det er kun et spørgsmål om længden.  

Jeg har strikket denne barnebluse str. ca. 6 år. 

Jeg er ikke så god til størrelser, men jeg mener, at jeg har lavet den så lang, at den vil gå godt ned over bagdelen. 

Den er faktisk superenkel, præcis som jeg hævder i overskriften. 

Den  er strikket på 2 pinde. For og bagstykke er helt ens og det er de 2 ærmer selvfølgelig også. 

Garnet er lækkert. Det er uld, det kradser ikke. Det er ret tyndt. Det kan endda maskinvaskes. Jeg købte det billigt på Garnudsalg.

Jeg har brugt 8 nøgler á 25 gram til denne bluse. 

Jeg har også brugt jumperpinde str. 3.5 til hele arbejdet.

Omtrentlig opskrift:

Jeg slog 86 masker på på p. 3.5 og strikkede ca. 3 cm dobbelt rib. 

Efter ribben tog jeg 6 masker ud og gik over til at strikke ret-riller. 

Jeg strikkede lige op i ret-riller, indtil trøjen havde den ønskede længde til ærmegabene. I dette tilfælde i alt 37-38 cm. 

Så skiftede jeg til at strikke dobbeltrib igen. Det gjorde jeg ca. 14 cm. Så lukkede jeg alle maskerne af på een gang. 

Sådan strikkede jeg både for- og bagstykke. 

Til ærmerne slog jeg 40 masker op og strikkede 3 cm dobbelt rib. Herefter tog jeg 6 masker ud og skiftede til at strikke ret-riller. Jeg tog løbende ud i siderne af ærmet med mellemrum indtil jeg havde 60 masker. Og jeg fortsatte med at strikke lige op med de 60 masker og ret-riller indtil ærmet målte i alt ca. 35 cm. Så lukkede jeg alle maskerne af. 

Jeg strikkede 2 ens ærmer. 

Sammensyning består af at sy skulderen sammen, så der er et hul i midten, som barnet kan få hovedet igennem. 

Ærmerne skal også sys på. De skal dække det stykke, hvor der er strikket rib på bærestykket. 

Og så skal man sy ender ind. 

Det var et virkelig hyggeligt og enkelt TV-arbejde. 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar