søndag den 20. august 2023

Design-selv vanter

 






I vinters lavede jeg en del af disse pulsvarmere eller halvvanter i forventning om kolde arbejdspladser.

Bl.a. strikkede jeg et par til min kollega, Tina i sort med grønne striber på hånden. De blev flotte og Tina er glad for dem.



For nylig nævnte Tina så vanterne. Hun har 2 døtre, som begge er lidt misundelige på dem og rigtig gerne vil låne dem. Hun spurgte meget forsigtigt, om jeg måske kunne lave nogle til hendes piger. 

Det er en hyggelig opgave, så det kunne jeg godt. 

Jeg mente, at jeg skulle have en tegning af deres hånd med hensyn til størrelsen. 

Da jeg havde tænkt lidt, foreslog jeg, at pigerne samtidig kunne tegne, hvordan de gerne ville have deres vanter. 

Så fik jeg disse tegninger: 


                                     Maja ville gerne have to af disse vanter. 

                                          



                                    Lærke ville gerne have en af hver af disse.


Det gav mig umiddelbart lidt hovedbrud, at regne ud, hvordan jeg skulle løse opgaven med en figur midt på håndryggen på Majas vanter. Men så var der en kollega, der foreslog, at jeg hæklede dimsen på håndryggene. 

Og det gjorde jeg så.  Det er kommet til at se sådan ud:

(De er altså lige store, selvom det ikke ser sådan ud)

Mht. Lærkes vanter, så mente jeg, at jeg bare skulle hønsestrikke hjerterne på den blå vante og så brodere stjerner/blomster på den røde. Men så kom jeg til at tænke på, at de to vanter ville komme til at føles ret forskellige. Så jeg måtte tænke om. 

Jeg har ikke fået lært at sy maskesting. Det har aldrig rigtigt fungeret for mig. 

Men jeg har læst Lærke Baggers bog, hvor hun taler meget varmt for at sy på strik med maskesting.

Så jeg gav det endnu et forsøg på den blå vante. 

Hjerterne er hver et maskesting, så de er ret små. 

(Det er svært at se på billedet, men den blå vante ER blå og ikke turkis.)

Jeg kunne godt have tænkt mig , at hjerterne stod lidt skarpere, Men det er sådan her, det blev. 

Nu skal vanterne bare vaskes og tørres, så skal de afleveres til Tina, så hun kan tage dem med hjem til pigerne, formentlig i morgen. 

Det har været en supersjov opgave. Den krævede noget  kreativ tankevirksomhed af mig og jeg måtte bruge forskellige teknikker. Det har været fedt.




2 kommentarer: