fredag den 17. november 2023

Strikket cardigan med felter af mønsterstrik og afvigende restegarner

 


Jeg strikker sjældent cardiganer, fordi jeg ikke er god til vrangpinde. Det glider ikke så godt for mig og mine vrangpinde bliver som regel lidt løsere end mine retpinde (og jeg kender godt tricket med at strikke vrang på en lidt tyndere pind).


Men nu havde jeg noget blødt sort (ikke kradsende) garn af uld og alpaka og især havde jeg en ide, som jeg gerne ville prøve af. 

Ideen var, at strikke firkantede felter af mønsterstrik ind i trøjen. Jeg ville også strikke felter af andre kvaliteter af sort garn ind. 

Det sidste med felterne af andre garner, ville jeg kun kunne gøre, hvis jeg strikkede frem og tilbage på 2 pinde. 

Så jeg bed i det sure æble og strikkede en trøje med knapper i glatstrik på 2 pinde. 



Jeg har strikket felter af retriller, halvpatent, forskellige slags perlestrik og forskellige slags rib. 

Jeg har brugt 4 garnet udover grundgarnet. 

Jeg har (a la Lærke Bagger) ikke syet alle enderne ind. Der hænger stadig nogle på forsiden. Det er et valg, jeg har gjort. 

Der er mange knapper i trøjen.

Knapperne er af 2 slags: En helt banal plastikknap og nogle få håndlavede cernitknapper. 

Jeg tror, det kan ses på dette billede:


Jeg har erfaret at nogle garnet ikke har givet en tydelig effekt og at nogle af de mønsterstrikkede felter ikke er så markante. Der er helt klart forskel på, hvor godt det fungerer. Det kan jeg tage med til et andet projekt en anden gang.

Jeg er glad for min trøje. Jeg synes overordnet, den er vellykket.

Og det gik faktisk OK med at strikke glatstrik på 2 pinde. Men det tog lang tid.  

Jeg har fået nogle symærker til at sætte på mine kreationer af Anna. 

'The sweary sewist'. Jeg skulle måske sætte et af dem på trøjen :)













Ingen kommentarer:

Send en kommentar