søndag den 31. december 2023

Strik med perler

 


Jeg har jævnligt været lidt fascineret af  strik med perler og har haft lyst til at prøve det af. 

Jeg kender også til 2 måder, man kan lave det på. - Altså bortset fra at SY perlerne på- men det er jo ikke det samme. 

Jeg har tænkt, at man skal trække alle de perler, man skal bruge til sit arbejde på garnet, før man begynder at strikke. Jeg har forestillet mig, at det måtte være meget besværligt at strikke og samtidig have en lang og tung række af perler på garnet. og nogen gange skal perlerne holdes væk og andre gange skal man trække nogen perler frem til strikkepinden, for at strikke dem ind i arbejdet. 

Nu har jeg prøvet det af. Jeg er begyndt med nogle små arbejder. 

Først strikkede jeg et par halvvanter i hulstrik. Det med hulstrik har jeg gjort før, så den del havde jeg rimeligt styr på. 

Jeg havde nogle små glasperler på 3,5 mm liggende, de havde et hul på 0,9-1,2 mm. Det er jo vigtigt, når de skal trækkes på garnet med en nål af en slags. Jeg fandt en tynd nål med et forholdsvist stort nåleøje, som jeg trak perlerne på med. 

Det er en blanding af sorte, jeansblå og påfuglefarvede. Jeg trak dem tilfældigt på. 

Det blev som på billedet herunder. Man kan godt ane nogle af perlerne, synes jeg. 


Det var faktisk ikke så svært, at arbejde med perler. Måske fordi det at strikke et par vanter er 2 små arbejder, hvor der trods alt ikke skal Så mange perler til hver vante. 


Så havde jeg ikke flere perler, men jeg bestilte nogen på Nettet. De er lidt mindre end dem til vanten i hulstrik. De er kun ca. 2,5 mm, men hullet er 1 mm og så købte jeg en perlenål, så det gik også fint. 

Garnet er en rest fra en sweater, jeg lavede sidste efterår, det er noget 100 % alpaka, som anbefales strikket på p. 3. Det var nok også den pind, jeg brugte.


Vanten på øverste billede er glatstrikket og så har jeg med faste mellemrum strikket en perle ind. 

Perlerne er en blanding af hvid, metallic grøn, meget mørk rød og lidt guld. Den røde er virkelig svær at se- også i virkeligheden. 

Hvis jeg husker rigtigt så gik der lidt under 50 perler til en vante. 



Nu har jeg også strikket et lille tørklæde i noget virkelig blødt og lækkert garn af merino og kashmir, som jeg havde liggende.

Farven er mere grøn end jeg har kunnet få frem på billederne. Perlerne er en blanding jeg købte af forskellige grønne, gulgrønne og blålige farver.  De er ikke ligefrem prangende i arbejdet, men det er pænt på en fin diskret måde. 


Jeg brugte omkring 250 perler til tørklædet. Jeg trak egentlig for lidt perler på i første omgang, så på et tidspunkt måtte jeg knække tråden og trække flere perler på. - Det kan jo også være løsningen på det med at sidde med en lang række tunge perler på garnet. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar