torsdag den 28. juli 2022

Rester af stof og lignende materialer

 


Jeg har ferie nu.

Jeg har flere gange i den sidste tid været i en stor stof og hobbyforretning. 

Hvis jeg ikke går efter noget bestemt, så er jeg en begejstret bruger af billige rester og endnu billigere resteposer. 

Sidst købte jeg bl.a. en rest af 'voks'dug. Det lille stykke var virkelig meget billigt. 

Jeg fik 3 ting ud af det. Ovenfor kan man se mit rodede arbejdsbord med en indkøbspose og en toiletpung, som lige er blevet færdige. 

Da jeg, som det første, lavede tasken havde jeg store problemer med, at få arbejdet til at glide i symaskinen. 

Det var lige indtil, jeg huskede, at jeg jo har en teflontrykfod til netop den slags arbejde. 

Tidligere har jeg brugt at sætte tape om en almindelig trykfod. Jeg har også prøvet at sy med en avis mellem trykfoden og arbejdet. Det kan man også godt. Men det er et stort arbejde at fjerne alt avisfnulleret under stingene bagefter. 

En teflontrykfod er meget nemmere at arbejde med (men også dyr).

Når man syr i plastik, voksdug, kunstlæder og læderpapir mm. så kan man ikke sætte nåle i arbejdet.

De laver synlige huller i materialet, som ikke går væk. Jeg har nogle syklemmer/stofklemmer, som jeg bruger- til flere og flere ting faktisk. De er også gode til stift eller tykt stof.  

Jeg lavede også en lille kurv. 


Kurven er lavet sådan:

Jeg fandt en skål med en bund på ca. 15 cm og brugte den som skabelon for kurvens bund. 

Jeg målte bundens diameter og gangede den med 3.14 og lagde lidt til. Jeg klippede siden i det mål, jeg kom frem til og i den højde, jeg ønskede. For mit vedkommende blev det ca. 52 x 17 cm.

Jeg syede bund og sidestykke sammen. Så havde jeg en uforet kurv.

Så lavede jeg en til at samme slags. Jeg satte dem ind i hinanden ret mod ret. Jeg syede overkanten sammen, men lod et stykke på ca. 8 cm stå åbent til at vende arbejdet ud igennem.

Da jeg havde syet overkanten sammen, vendte jeg retten ud på kurvene og satte den rigtigt ind i hinanden. Jeg lukkede hullet pænt og syede en stikning 1/2 cm fra overkanten. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar